آسمان کویر مصر

کویر مصر

کویرهای ایران با ویژگی‌های خاص خود، هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. کویر مصر، یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کویرهای ایران است که زیبایی‌های طبیعی، تنوع زیستگاه‌ها، فرصت‌های تفریحی زیادی دارد و یکی از مقاصد محبوب تورها برای کویرگردی است.

تور گروهی کویر مصر

کویر مصر کجاست؟

کویر نام آشنای مصر که به نام‌های مزرعه یوسف و چاه دراز نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین مقاصد کویرنوردان در استان اصفهان و در بین دو شهر دامغان و نایین و نزدیکی روستایی به همین اسم است.  این تعبیر بی‌نظیر از سمت غرب و جنوب توسط رشته کوه‌های فلات مرکزی ایران محاصره شده است. مسیر دسترسی به این کویر به روش‌های زیر است:

·      سفر از تهران به کویر مصر

برای طی کردن مسیر ۶۴۲ کیلومتری تهران تا این مقصد زیبا باید حدود ۹ تا ۱۰ ساعت در جاده از بزرگراه امام رضا به سمت سمنان و دامغان رانندگی کنید، سپس به سمت معلمان و جندق بروید و از جاده خاکی وارد روستای مصر شوید. اگر کویرنورد حرفه‌ای هستید و ماشین‌های مناسب دارید می‌توانید از جاده‌های خاکی سمنان به معلمان نیز استفاده کنید که زمان کمتری از شما می‌گیرد.

·      مسیر شهرهای مختلف ایران تا کویر مصر:

اگر از خود شهر اصفهان حرکت می‌کنید ۴۲۱ کیلومتر و حدود ۵ ساعت مسیر خواهید داشت، از شهر مشهد ۷۴۸ کیلومتر از ساری ۵۷۵ کیلومتر از طبس ۲۴۷ کیلومتر فاصله تا این روستای بسیار زیبا وجود دارد.

اقامت در کویر مصر

مهمترین مزیت سفر به کویر، اقامت شبانه و کمپ زدن برای تماشای ستاره‌ها و تجمع دور آتش مخصوصاً در هنگام سفر با تور است، اما اگر شما امکانات و تخصص لازم برای کمپینگ ندارید می‌توانید از اقامتگاه‌های سنتی و بوم گردی دایر شده در این مکان استفاده کنید. اقامتگاه‌ و هتل‌های این کویر معمولا همان خانه‌های بومی مانند خانه سنتی تی‌دا، قلعه جندق، هتل بیاضه و هتل بالی هستند. البته دقت کنید که تمام این هتل‌ و اقامتگاه‌ها در دل کویر دایر نشده‌اند و ممکن است در شهرهای نزدیک مانند خور یا گرم باشند.

تفریحات کویر مصر

تفریحات مناسب و سالم زیادی در این کویر وجود دارد، که علاوه بر کویرگردی و عکاسی در ماسه‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این تفریحات موارد زیر هستند:

·      خودروهای آفرود

با خودروهای معمولی نمی‌توان در کویر تردد کرد، بنابراین برای سفر یا گشت و گذار حرفه‌ای در چنین جایی باید از خودروهای آفرود استفاده کنید، که معمولاً شاسی‌های بسیار بلندی دارند و با سرعت در میان ماسه‌ها حرکت می‌کنند. این یکی از تفریحات بسیار هیجان‌انگیز است که به آن سافری گفته می‌شود.

·      موتورهای چهار چرخ

هرچند که در خودروهای سبز سافاری باید در صندلی‌های عقب یا کنار راننده بنشینید، اما موتورهای چهار چرخ را می‌توانید خودتان برانید که بسیار لذت بخش است.

·      شترسواری

جذاب‌ترین تفریح در هنگام مراجعه به شهرهای کویری معمولا شترسواری است، اگرچه برخی از افراد معتقد هستند که این کار خوبی نیست اما امروزه این تفریح به یکی از منابع درآمد مردم منطقه تبدیل شده است.

·      سند بوردینگ یا شن سواری

اگر یک بورد همراهتان داشته باشید می‌توانید با استفاده از آن از روی تپه‌های شنی سر بخورید.

·      بازدید از مکان‌های دیدنی اطراف

قلعه و بافت قدیمی بیاضه، چال سلکنون، تخت عروس و دریاچه نمک از جاهای دیدنی اطراف کویر مصر هستند که باید از آن‌ها بازدید کنید.

شتر سواری در کویر مصر

بهترین زمان برای کویرگردی

کویرها معمولاً به آب و هوای خشک و طبیعت بدون سرسبزی‌شان شناخته می‌شوند، بنابراین بسیار مشخص است که کویر مس در فصل‌های گرم سال هوای بسیار گرمی دارد، بهترین فصول برای کویر نوردی پاییز و زمستان تا اواسط اردیبهشت هستند که در این زمان آب و هوا بهتر است.

کویرنوردی با خودروی شخصی

بهتر است که اگر به اندازه کافی حرفه‌ای نیستید یا امکانات کافی در اختیار ندارید از سفر تنهایی یا سفر به کویر مصر با ماشین شخصی اجتناب کنید و با تور به این کویر بروید، معمولا در تمام فصول سال مخصوصاً پاییز و زمستان تورهای زیادی برای سفر به این مکان برنامه‌ریزی می‌کنند. خودروهای معمولی برای کویرنوردی مناسب نیستند و بهتر است که خودروی شما شاسی بلند و لاستیک‌های آن کاملاً تنظیم باد شده باشد. همچنین باید لاستیک زاپاس، آب کافی، بنزین و تجهیزات مناسب کمپ، وسایل مکان‌یابی و دیگر وسایل شخصی مانند لباس گرم، پتو، لباس و کفش مناسب کویرگردی عینک، پماد دفع حشرات، جعبه کمک‌های اولیه و کرم ضد آفتاب همراه خودتان داشته ببرید.

کویر مصر اصفهان

کویرگردی در کویر مصر

کویرهای ایران علاوه بر زیبایی و تنوع زیستگاه‌ها مکان بسیار مناسبی برای تخلیه انرژی و کسب آرامش نیز هستند، مثلاً کویر مصر یکی از بهترین مکان‌ها برای کویر گردی، سافاری، عکاسی و شن‌ و شتر سواری برای دوست‌داران طبیعت است. شما می‌توانید در تورهای دارای کمپینگ شبانه در کویر شرکت کنید و از تماشای آسمان پر ستاره و زیبای شب لذت ببرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان بلیطینجا در ارتباط باشید.

سوالات متداول

 

مهم‌ترین تفریحات کویر مصر کدام هستند؟
سافاری، شترسواری، بوردینگ، کمپینگ، شب نشینی دور آتش و تماشای آسمان.

 

Spoiler title
بله شما می‌توانید برای اقامت شبانه هم از امکانات کمپینگ و هم از اقامت در هتل‌هایی و اقامتگاه‌هایی مانند بالی و جندق و خانه‌های بومی استفاده کنید.

 

کویر مصر در کجا قرار گرفته است؟
کویر مصر در استان اصفهان و بین دو شهر دامغان و نایین، در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها